söndag 31 oktober 2010

Lycka till


In bocca al lupo står det ju bak på våra byxor. Men vad betyder det egentligen? 

"In bocca al lupo" är italienska och betyder ordagrannt "I vargens mun" Inte så trevligt kan tyckas. Men så uttrycker sig italienarna som är ganska skrockfulla när dom vill önska någon lycka till inför en svår situation. Man lyckönskar alltså varandra genom att önska dom att hamna i Vargens mun. Man får inte säga det för oss mer naturliga "Buona fortuna" för det betyder otur.

Svaret på "In bocca al lupo" skall vara "crepi" som fritt översatt betyder "må vargen dö".

Redan när jag tävlade i roadracing på motorcykel och när jag körde gokart så använde jag mig av det uttrycket på mina tävlingsredskap. Och nu har jag tagit det vidare till cyklingen som en kul grej.

För oss i teamet betyder "In bocca al lupo" en lyckönskning åt oss och alla er som cyklar med oss på tävlingarna och träningarna.


//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar