måndag 2 maj 2011

blågult i Tjeckien

Nu är jag hemma på Orust igen efter 10 dagar borta ifrån ön. De blev ju en sväng till skåne under påskhelgen och sen åkte jag, Beata och Martina tillsammans med 3 andra tjejer iväg direkt till tjeckien för att köra med landslaget. Etapploppet heter Gracia-Orlova och varade från onsdag till söndag. För min del (och egentligen dom flesta andra tjejernas också) så var detta ett tillfälle för mig att se, lära och utvecklas eftersom jag inte har kört så mycket utomlands som elit. Det var mitt andra stora etapplopp och debut i "det riktiga" landslaget. Här kommer en liten sammanfattning av min vecka i Tjeckien.

Första etappen var en prolog på 2,2km där jag fick en 45e plats av 114 startande, helt okej med tanke på att prologer inte är min starkaste sida.
Andra etappen var ett linjelopp på 102km. En hyfsat platt bana med en backe i slutet. Vi hade fått besked om att backen var på 1km och var väldigt tuff men när de vart 10km kvar började det luta uppför och när 5km återstod så brantade de till regält och de höll i sig hela vägen till målet. Detta var den jobbigaste dagen för mig del och jag kom in på en 80e plats.. Trots att placeringen inte är något att skryta med så är jag endå riktigt nöjd med den dagen eftersom jag lärde mig massa nya saker, satt bra med i klungan och gjorde stora framsteg från förra årets utomlandstävlingar!
Tredje etappen var den såkallade mördaretappen. Fyra berg plus målbacken under 123km med 2427 höjdmeter. Första berget var backen vi avslutade dagen innan med och målbacken var den vi trodde skulle kommit då. Jag var riktigt nervös när starten gick men jag låg bra med i klungan fram till första berget. Var inte med klungan upp men höll mitt egna tempo uppför och tjejerna bakom mig släppte efter halva backen. Hamnade i en liten grupp som efter halva loppet blev till en lite större grupp. Kom in på en 66e plats i mål. Det var en riktigt rolig etapp och jag tror de var den banan som passade mig bäst, kul att faktiskt få tävla i riktiga berg för en gångs skull!
Fjärde etappen var tempoloppet på 26km, de gick på en motorväg med tre vändningar. Banan passade mig bra och jag körde ett bra lopp! Kom in på 34e plats bara 48sekunder ifrån vår duktiga Martina som blev 20! Jag var dessutom 13e bästa u23a.
Igår (söndag) var den sista etappen, ett varvlopp på 100km. De regnade, var snorkallt och kroppen var ganska sliten. Jag kände en rädsla att ligga i klungan under hela tiden eftersom det var blött och halt så jag låg på strängen och tillslut orkade jag inte hänga i mer och fick släppa. Körde 4 av 6 varv.. En stor besvikelse men jag har brutit ihop och nu ska jag komma igen! Jag tar med mig dom bra delarna hem och är i de stora hela nöjd med min vecka i Tjeckien!
Alla tjejerna och även ledarna har gjort ett superbra jobb och vi har haft en riktigt rolig och utvecklande vecka ihop!
Här kommer några bilder från bland annat roadcycling.cz




/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar