måndag 18 april 2011

Dubbel på Östgötaloppet

Mitt ny lag, Team Mumien.se, fick en seger och en andraplats i säsongspremiären i seniorklassen. Jag lyckades knipa första platsen och Jocke tog hem andraplatsen. Loppet kördes i hyfsat blåsigt väder med exponerade sträckor med kantvind. Vår taktik var att köra offensivt och inte vänta på andras initiativ. Det passade mig bra då jag ville ligga långt uppe i klungan och därav slippa bli indragen i de olika vurpor som oftast sker på första vårtävlingarna. På väg hem på det långa varvet lyckades jag komma i väg tillsammans med Robert från IK Ymer, Glenn från Cykelcity, Markus från Team Kungälv. Efter att vi har kört på max i 5-10 minuter lyckades vi får en lucka som samtidigt Jocke i mitt lag lyckades brygga upp till. Mycket starkt kört av honom! Så på de avslutande kortare varven höll vi ihop samarbetet bra och alla tog del av arbetet för att hålla undan. Bak i klungan bevakade mina teamkamrater alla attacker på ett föredömligt sätt och alla i laget har del i denna seger. Teamwork alltså.




I början på sista varvet ökade jag farten lite i backen efter målet och då blev vi av med Glenn och några småatacker till gjorde nog gruppen lite krokig i benen var tanken. Jocke var dock pigg och sa till mig att han skulle vänta på spurten. Men eftersom vi hade numerärt överläge fanns det ingen anledning att både han och jag skulle vänta på den så jag attackerade 200 meter innan den sista mycket långsamma kurvan ca 1 km från mål. Jag får lucka som jag sedan kan hålla den sista kilometern in till mål. Jocke tar sedan spurten om andraplatsen efter att Markus och Robert försökt jaga ikapp mig sista biten. Etta och tvåa alltså och samma ställning i seniorcupen efter en tävling.


Tävlingen var den första på min nya Bianchi och den var helt underbar. Precis som väntat. Jag valde att köra på lågprofilshjul pga vinden och jag tror det var rätt val denna dag.


Nästa tävling blir på söndag för mig men innan dess skall det jobbas på Aktivitus Testklinik som går för högtryck så här års och ovanpå det skall mina två söner Wilhelm 4 år och August 2 år ha sin tid med pappa samt min söta fru Sara skall även få en skymt av mig är det tänkt.

Mattias Lundqvist
http://www.aktivitus.se/

Resultat Östgötaloppet här.

1 kommentar: